Powszechnie obowiązujące ekwiwalenty dla pracownika, a podstawa składek
Jaki wpływ na podstawę składek mają ekwiwalenty wypłacane pracownikom? Pracownikom przysługują różnego rodzaju ekwiwalenty, z których większość nie podlega oskładkowaniu, pod warunkiem jednak, że jest wypłacana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Żeby dany ekwiwalent mógł być w całości wyłączony z podstawy wymiaru składek, jego wysokość musi być ustalona w prawidłowy sposób.
Ewentualne jego zawyżenie zostanie zausterkowane w czasie kontroli prowadzonej przez ZUS i skutkować będzie koniecznością urealnienia wysokości pobieranego przez pracownika ekwiwalentu, a w niektórych przypadkach także obowiązkiem skorygowania opłaconych już składek oraz złożonych dokumentów rozliczeniowych.
Jako przychód ze stosunku pracy ustawa podatkowa w art. 12 wprost wymienia ekwiwalenty za niewykorzystany urlop. W związku z tym, że tego rodzaju dochodu nie znajdziemy w rozporządzeniu składkowym, należy go uwzględnić w podstawie wymiaru składek.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nr 239 Listopad 2024 r.
Sytuacja #FUS jest stabilna. Poziom pokrycia bieżących wydatków wpływami ze składek i ich pochodnych w 2⃣0⃣2⃣3⃣ roku osiągnął 83,6 proc.
— ZUS (@zus_pl) April 16, 2024
Więcej #daneZUS w przygotowanym przez #ZUS Podsumowaniu sytuacji finansowej #FUS w 2023 rokuhttps://t.co/xbA6A38ino pic.twitter.com/xmVXVHR8ae